Header Ads

Kerana Sedekah RM2 Perempuan Ini Terkejut Dengan Balasan Yang Diterimanya




Kisah ini merupakan perkongsian dari seorang pengguna Facebook bernama Ezzaty Amin yang boleh kita jadikan sebagai pengajaran dan iktibar. Pengalamannya membantu seorang lelaki yang tidak dikenali akhirnya mendatangkan kebaikan buat dirinya sendiri. Setiap agama itu menuntut kita untuk membantu orang yang di dalam kesusahahan  dan melakukan kebaikan sesama manusia. Jika kita selalu menderma dan melakukan amalan sedekah, maka datanglah rezeki tidak disangka-sangka dan melimpah ruah seperti yang Tuhan janjikan. Inilah yang berlaku kepada saudari Ezzaty. Sama-sama kita ikuti kisah yang sangat memberi inspirasi ini.
Ezzaty membayarkan tambang keretapi seorang warga emas ini yang kebetulan ingin menuju ke Shah Alam dari Batu Cave.
” Today i went to Shah Alam for a gathering, so i took ktm from bt caves to shah alam. So while queuing, an uncle line after me. ”Assalamualaikum pakcik, nak p mana?” He smiled back at me and say ”shah alam” , ”oh sama lah kita ! smile emoticon” then i bought one ticket for adult and one for warga tua (because he’s 68). He was stunned, then i said ”it’s okay pakcik, saya belanja”.
The whole journey, we talked to each other and he gave me his business card, but i don’t really pay any attention and straight away keep it in my purse. We talked about families, career, he told me he is muallaf, from sabah and ask me to tasmi’ his recitation, surah luqman 1-15.”
Di akhir pertemuan, sesuatu yang sangat tidak disangka berlaku kepada gadis ini.
“Nak di pendekkan cerita, last moment before we separated, he asked me. ”What book is that? Can i have a look?” I said, sure and gave him the book (langit ilahi by hilal asyraf) After we arrived, he said to me..”be good, be genuine, i ll pray for you in mekkah” (he’s going for hajj this sunday).
When I arrived home, i saw RM300 in my book., and I looked at his card, he’s captain and project director for marine engineering and dredging corporation.
Maybe that’s why he paid RM2 for RM300 :’)
God has promised, we won’t be poor by giving out a portion of our wealth for charity.
May God guide us all heart emoticon”
Rupanya warga emas itu telah memberikan wang sejumlah RM300 yang diletakkan di dalam buku Ezzaty dan lelaki ini merupakan seorang pekerja berpangkat besar di salah sebuah syarikat kejuruteraan marin. 
Semoga kisah yang kami kongsikan kepada anda ini bermanfaat dan menambah semangat kepada diri kita semua untuk selalu bersedekah ataupun memberi kepada yang memerlukan walau dalam kesempitan atau ditimpa masalah.
Sumber dari Facebook Ezzaty Amin

No comments

Powered by Blogger.