Header Ads

Selepas Baca Artikel Ini, Anda TIdak Lagi Risau Untuk Makan Makanan Ini


Ramai di kalangan kita yang keliru dengan amalan pemakanan sihat ; dan menganggap solid foods adalah tidak bagus untuk badan dan processed foods itu lebih baik dan mengandungi kandungan nutrisi yang lebih banyak.
Ada yang menganggap telur itu akan mengundang lebih banyak keburukan berbanding kebaikan selepas membaca artikel di majalah dan surat khabar tentang kesihatan. Ada banyak sebab mengapa kita keliru dengan maklumat nutrisi makanan tertentu. Salah satunya disebabkan misinterpretation oleh penulis artikel dan majalah yang menulis bukan berpandukan kepada keseluruhan scientific report. Seperti yang kita tahu, scientific report terbahagi kepada introduction/background, methods yang menerangkan bagaimana kajian itu dijalanlan, results, discussion/conclusion dan akhirnya summary. Penulis pada keseluruhannya, ketika menulis, tambah pula dengan tight deadlines, hanya membaca ruangan summary sahaja. Sedangkan pokok hasil kajian itu terletak pada results atau discussion/conclusion kertas kajian tersebut.

TELUR: Ramai orang yang salah faham dan berpendapat telur adalah makanan yang mengundang padah pada kesihatan anda. Telur adalah salah satu makanan yang mempunyai kadar nutrisi paling tinggi di atas planet. Ramai juga yang hanya makan telur putih dan buang egg yolk. Separuh kandungan protein telur terdapat dalam egg yolk dan protein yang ditemui dalam egg yolk merangsang hormon glucagon yang membantu dalam prosess pembakaran lemak dan menghilangkan belly fat. Egg Yolk juga mengandungi Vitamin E yang akan membuatkan anda berasa kenyang lebih lama.

DAGING: Kita digalakkan untuk makan banyak daging kerana daging seperti daging lembu dan ayam kaya dengan kandungan protein. Studies yang dijalankan pada tahun 1960, menghubungkaitkan saturated fats dengan heart disease dan cancer. Ini telah mengakibatkan kekeliruan dan orang ramai mula berpendapat bahawa daging dan fatty foods lebih berbahaya daripada soda dan desserts. Tetapi kemudiannya, pada tahun 2014, kajian yang dijalankan oleh Harvard yang melibatkan sejuta orang tidak menemui sebarang hubungan antara consumption unprocessed red meats dengan diabetes dan heart disease.

BUTTER: Banyak berita yang kita dengar dan baca yang mengatakan butter berbahaya untuk kesihatan, Butter kaya dengan sumber fat soluble vitamins seperti A, E dan K2. Vitamin K2 memberi kesan yang baik untuk kesihatan anda. Ia terlibat secara langsung dalam calcium metabolism dan low consumption  boleh mengakibatkan pelbagai penyakit kronik seperti cardiovascular disease, cancer dan osteoporosis. Produk tenusu lembu amat tinggi dengan kandungan Vitamin K2.

COFFEE: Coffee dapat menjadikan anda lebih bijak dan membuatkan anda menjadi lebih fokus. coffee mengandungi caffeine yang bertindak sebagai stimulant. Peranan caffeine dalam otak adalah menghalang kesan inhibitory neurotransmitter yang dipanggil Adenosine. Caffeine terbukti dapat memulihkan mood anda, reaction time dan menguatkan memori ingatan. Caffeine juga merangsang central nervous system yang meningkatkan kadar metabolisme dan meningkatkan kadar pembakaran lemak. Sumber

No comments

Powered by Blogger.