Header Ads

10 Gambar Ini Membuktikan Ibubapa Tidak Patut Berikan Gadget Kepada Anak, Jika Sayang Mereka!


Kita sebagai ibubapa mungkin memberi anak-anak kita handphone kerana ingin memudahkan kita berkomunikasi dengan mereka. Namun kita tidak tahu apa yang mereka lakukan di belakang kita. Kita tidak tahu realiti dunia anak-anak remaja zaman sekarang. 
"This is one of the reasons why I will not allow my future children to have mobile phones, Facebook, Twitter, etc.. Jangan harap ler gua nak bagi. Sampailah mereka boleh bezakan mana yg haq mana yg bathil, mana yg betul mana yg salah.

Budak2 dalam gambar ni umur baru belasan tahun dah pandai nak mengayat. Semuanya bermula dgn handphone. Benda2 ginilah salah satu faktor permulaan zina! Na'uzubillah.
Besar bebenor tanggungjawab ibu bapa. Kalau tak monitor aktiviti anak2, apa anak2 buat, apa ada dalam phone anak2, berTANGGUNG dan berJAWAB lah akhirat esok. Na'uzubillah min dzaalik." - Kata seorang pengguna Facebook yang memuat naik gambar-gambar di bawah ini.











Cegah Sebelum Parah
Kepada ibubapa dan guru. Jenguk2 la sekali sekala fb anak2 n murid2 kita. Terutama yg baru2 baligh ni. Terlampau banyak page2 utk diorang 'rosak'.
Mereka terlampau mentah untuk ketahui betapa teruknya kebinasaan yg bakal berlaku bila mula mendekati benda2 macam ni. Semoga anak2 kita dan anak2 murid kita tidak terjebak sgn perkara sebegini. Kalaupun ada,cepat2 bertindak sebelum parah.
Dan ibubapa jangan lupa,anak2 kita sangat advance dlm dunia IT ni. Jauh lebih hebat dr kita. Maka,ramai anak2 akan block view parent pd post2 mereka trhadap bnda negatif mcm ni. Ibubapa hanya dpt lihat post2 yg murni dan baik2 jer.
Saya cadangkan,ibubapa wat satu fake acc fb or tweeter, add anak2 anda sbgai friendlist anda. Fake acc pun bg nmpak real n muda remaja mcm anak2 anda,nnti kantoi lak. Hehe
Dari situ lebih senang anda pantau aktiviti laman sosial anak anda. Just cadangan je...

Tidak salah untuk memberikan anak-anak kita handphone namun berpadalah. Didiklah mereka dahulu. Berikan jika mereka betul-betul memerlukan. Bukan hanya kerana itu permintaan mereka, kita turutkan sahaja. Ketika di bangku sekolah, perlukah handphone?

Renung-renungkan. Jangan sudah terlambat baru nak menyesal. Mohon sebarkan pendedahan ini kepada semua ibubapa di luar sana. Biar terbuka sedikit mata mereka. SHARE!

No comments

Powered by Blogger.